anditzu's daily musings

iarna NU e ca vara

Posted by anditzusan on January 26th, 2012 - 2:23 pm

ziarele romanesti sunt pline de titluri catastrofice gen “a venit zapada! nimic nu mai misca, nu mai zboara! huo autoritatilor!”. probabil ca cei care scriu asa ceva au trait pana acum la tropice si acum experimenteaza prima iarna.

nu mai stiu in ce articol de mare angajament scria ca un drum pe care “in mod normal” (adica vara) il faci  in 6 ore, acum il faci in 10. probabil ca respectivii nu au auzit de faptul ca reducerea vitezei in functie de conditiile meteo chiar inseamna ca mergi mai incet atunci cand ninge!

cel mai misto e insa cand le iau interviu cetatenilor “afectati de ninsorile abundente”, blocati in zapada. si ce mai dezamagire pe ei, ca nu ii salveaza nimeni (desi cred ca putini au auzit de cauciuri de iarna), de parca dazapezitoarele alea pot zbura pana la ei. astia nu s-au uitat niciodata la prognoza meteo? sau toti merg pe principiul “eu merg orb ca vara, daca se intampla ceva sa vina domn’ primar sa ma rezolve”? ah, si mai era ceva numit viscol, pe care il nu poti controla. dar nu conteaza, sunt detalii.

sa nu mai zic de ce drama e ca deraiaza trenurile din cauza ghetii sau ca multe zboruri se anuleaza!

la mine in oras, strazile neprincipale (alea principale sunt vreo 4)  nu se prea dezapezesc. doar o data pe iarna. in rest, se asteapta pana vine primavara. desigur ca nu e placut, dar totusi lumea stie sa iasa si sa isi curete trotuarul singura, sa isi puna la timp cauciucurile necesare si sa se informeze despre starea drumurilor inainte de a purcede la drum. asa ca zau ca nu ii inteleg pe cei care se plang ca iarna nu pot circula pe strazi ca in palma! vorbim totusi de un anotimp cu zapada! si pana la urma nu trebuie sa ne asteptam sa ne ajute altii mereu (in cazul de fata autoritatile), caci chestia aia rotunda ce se sprijina pe gat are si ea scopul ei.

eu cred ca cel mai simplu ar fi sa ii trimita in alpi vreo cateva saptamani. sa vada cum circula si altii in conditii de iarna si cum acolo nu mai plange nimeni ca se inchid strazile si nici ca se intrerupe circulatia trenurilor cand ninge mai serios!

later edit: petreanu a scris-o mult mai bine decat mine! si uite ca nu sunt singura nebuna :)

41 Responses to 'iarna NU e ca vara'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'iarna NU e ca vara'.

  1. Alina said, on January 26th, 2012 at 2:34 pm

    Eu am primit mail cu:
    BREAKING NEWS: Romania SUB ZAPADA. Boc pleaca spre Autostrada A1 cu ministrul Apararii

    No amu, ce poate face Boc? Ia lopata si cu ministrul apararii incepe sa dezapezeasca autostrada?
    Nu stiu daca e doar in Romania, dar asa ma enerveaza fatalismul asta!!!

  2. gabi said, on January 26th, 2012 at 2:53 pm

    e adevarat ca e fatalist si totul cu breaking news. But that’s not the point.

    Gandeste-te ca:
    1) poate stai in Ploiesti, sau intr-o localitate-satelit, si lucrezi la Bucuresti. Sunt multe sute, daca nu mii de oameni, care fac asta zi de zi.
    2) din 2-3 ore de ninsoare, DN1 era blocat si la Corbeanca, si la Otopeni. Erau niste camioane derapate si in mijlocul drumului.
    3) tu esti in masina si nu ai nici un drum ocolitor pana la servici. Nu te poti intoarce, nu poti merge inainte. Coada e astfel de multe ore bune, si nu ai atata benzina, si nici baterie la telefon.
    4) ninsoarea era anuntata de putine zile. Si nu iti poti lua liber de la servici dupa ce zice prognoza meteo.

    Poate chiar au de ce sa se vaite oamenii aia. Putina intelegere!

  3. Alina said, on January 26th, 2012 at 3:00 pm

    @Gabi
    Anul trecut dupa 3 ore de ninsoare nu am reusit sa ajung acasa. Pe bune. Si treceau masinile de dezapezire, dar daca ninge foarte rau nu au cum sa faca fata.
    Tot anul trecut mi s-a intamplat sa nu pot pleca de acasa sa duc copilul la bona. A trebuit sa imi iau liber pe loc pentru ca riscam sa raman cu copilul inzapezita prin nameti. Ideea este ca se poate intampla, chiar si cu zapada anuntata.
    Da, este neplacut, stiu cum e sa cari 12 kg de copil mic prin zapada pentru vreun km. E adevarat ca nu am stat cu orele in zapada, dar nici nu am riscat dupa sa mai plec. Cu natura nu te pui…

    De inteles ii intelegem, nu asta este problema. Problema a fost si ramane presa de kko din ro.

  4. anditzusan said, on January 26th, 2012 at 3:07 pm

    @alina, ar fi fain sa il vad cu matura in mana :D
    @gabi,
    2) desigur ca e naspa, nici mie nu imi place cand stau in blocaje. dar blocajele apar si vara, nu trebuie sa ninga ca sa se genereza haos.
    1) daca esti in localitate satelit si stii ca o sa ninga mai naspa (si cu cel putin o zi doua inainte tot stii), iei trenul. daca nici asta nu merge, trebuie sa astepti. e nasol, dar asta e. si daca iti asumi riscul sa pleci cu masina, apoi pregateste-te de rau!
    3) cand stii ca e vremea naspa, iti pui benzina, iti incarci telefonul, iti iei o sticla de ceai si o patura, just in case. repet, trebuie sa iti folosesti si capul, nu sa te bazezi numai pe altii.
    4) aici e partea naspa, serviciul. dar uneori nu ai ce face. gandeste-te ca in austria/elvetia de o luna se tot inchid strazile. unii au stat si o saptamana in plus blocati. sora lui B a stat 6 ore in plus in tren cu copil de 2 luni, ca veneau avalansele si nu ii lasau sa treaca. e iarna! atat e de simplu. desigur, daca autoritatile nu misca chiar nimic avem tot dreptul sa ii criticam, dar trebuie uneori sa intelegem ca ori cat si-ar da altii silinta, vremea nu poate fi controlata si e mai bine sa fii tu prevazator, decat sa pleci ca nepregatit si apoi sa stai sa plangi intre nameti.

  5. anditzusan said, on January 26th, 2012 at 3:08 pm

    @alina, yap!

  6. gabi said, on January 26th, 2012 at 3:12 pm

    @alina – da, dar nu tu ai scris blog entry-ul asta, care nu se ia cu nimic de cum e prezentata starea de fapt de catre presa, ci de oamenii blocati!

    @anditzu – where’s the compassion pentru niste oameni care ar putea sa fie pe bune la ananghie? vorbim despre drumuri blocate in capitala unei tari, nu oriunde. Primul drum national (DN1) sau Pitesti-Bucuresti (A1) ar trebui sa fie plin de sare/dezapezitoare/echipamente, ce naiba! Ca e “1″, nu 18999!

    Si nu poti compara densitatea populatiei in zona Bucuresti-Ploiesti (intre 2 si 4 mii de oameni pe km patrat), cu aia din Ravensburg (540 de oameni pe km patrat), mai ales cand nu sunt drumuri!

  7. anditzusan said, on January 26th, 2012 at 3:42 pm

    @gabi, ba m-am luat de presa! nu numai de oamenii blocati! defapt m-am luat de aia care pleaca nepregatiti la drum!

    din cate stiu IN bucuresti se circula decent.
    iar in conditii de viscol nu conteaza daca esti a1 sau a100.
    compasiunea exista pana la punctul in care nu ai avut de ales. dar oamenii stiau de ceva zile ca vine vremea rea. si e normal sa te pregatesti. daca tot ai ales sa pleci la drum, atunci ia-ti masurile care sa te tina in viata pana cand te deblocheaza cineva. naspa e cand ai nevoie de ajutor medical. atunci it stinks, dar nu poti sa te bazezi mereu ca ti se dezapezesc drumurile. as i said, in caz de viscol poti sa ai si 70 de echipamente, nu ajuta.

    am dat exemplul celor din alpi, care stau si cu zilele rupti de lume. dar ei se pregatesc, stiu ca iarna nu inseamna soare, si asteapta. si au si ei situatii de urgenta, dar cand nu merge, nu merge. nu trebuie sa devenim apocaliptici si nici sa plangem atunci cand avem si noi vina noastra.

  8. gabi said, on January 26th, 2012 at 3:57 pm

    @anditzu: in alpi nu e nici o capitala, nu merge nimeni la lucru acolo :) Si nu sunt in medie 3000 de oameni pe km patrat.

    e ok sa zici ca si omul trebuie sa se pregateasca, dar in postul tau nu e nici o referire la administratorii de drumuri. Este in primul rand treaba autoritatilor sa se uite la starea vremii, si sa aduca echipaje si sare si tot ce trebuie – *dinainte*. Nu sa stea cu mainile in san si sa se uite!

    Normal ca in conditii de viscol e important daca e A1 sau A100 – pentru ca A1 inseamna ca e un drum de importanta nationala, folosit de multe persoane. Are o prioritate undeva. Ca e viscol sau nu – nu inseamna ca daca nu poti sa iei masuri preventive, atunci te uiti ca pisica in calendar. Sunt masuri preventive (de ex. sare), sau masuri corective: daca a derapat un camion, nu chiemi *atunci* singurul tanc cu senile de la Brasov, sa treaca Carpatii atunci! iti iei tancul dinainte si il pui in asteptare!

    cat despre “nu poti sa te bazezi mereu ca ti se dezapezesc drumurile” — pai daca e doar UN drum, ce variante ai cand si CFR-ul deraiaza si nici unul din cele 5 trenuri de dimineata nu mai merge? orice varianta ai alege dinainte, tot ramai blocat.

    daca te-ar prinde fie in tren deraiat, fie in coada de masini care nu se misca pe DN1, tu chiar crezi ca nu te-ai vaita asa putin?

  9. anditzusan said, on January 26th, 2012 at 4:10 pm

    @gabi, look, in alpi sunt mai multi turisti decat oameni in doua capitale! :) si sunt si oameni care muncesc acolo. si aia trebuie sa ajunga. unii chiar la cabane!

    nu m-am luat de administratori, pentru ca nu asta era ideea. pe mine m-a deranjat ca presa da stiri “bomba” si lumea se vaita de niste chestii normale, la urma urmei, oricat de bine ar fi organizati administratorii. chiar nu te-ai intrebat de ce se rastoarna camioanele? pentru ca merg ca boii, fara cauciucuri, fara frana de mana/motor, fara nimic. dar cu viteza! de ce nu mai ies aia din zapada? pentru ca nici unul nu are lanturi la el, dar pretentii o gramada!

    si incearca tu sa dai zapada la o parte pe timp de viscol. eu inca nu am reusit :)

  10. gabi said, on January 26th, 2012 at 4:24 pm

    @anditzu: pana la urma stirile bomba sunt bune, pentru ca lumea afla ce drumuri trebuie sa ocoleasca.

    cat despre camioane – de unde stii tu ca au derapat din cauza vitezei excesive? nu stii!
    despre viscol – tu si eu nu suntem nici Armata, nici Smurd. Am zis, sunt si masuri preventive, si masuri de reactie la evenimente de drum. Daca nu poti sa previi, macar fii pregatit. Pregatirea nu poti sa o pui pe toata in carca oamenilor.

  11. gabi said, on January 26th, 2012 at 6:03 pm

    http://www.repubblica.it/esteri/2012/01/26/foto/qualcuno_lo_aiuti_una_notte_sotto_la_nave-28808315/1/

    la periferia bucurestiului, si nu pare derapat… poti sa ai 50 de lanturi, si telefonul incarcat … tot degeaba

  12. anditzusan said, on January 26th, 2012 at 6:42 pm

    @gabi, da, nu stiu. dar stiu ca majoritatea soferilor nu sunt pregatiti de iarna. si asta nu o poti pune in carca autoritatilor.
    desigur ca autoritatile trebuie sa fie pregatite, dar NU asta era ideea articolului, ci faptul ca oamenii se asteapta sa fie totul ca vara, si daca e ceva mai nasol, sa vina imediat smurd-ul sa ii scoata. si asta e gresit. trebuie sa cantaresti ce optiuni ai si la ce riscuri te expui inainte sa pleci la drum, STIIND ca va fi nasol.

  13. Alina said, on January 26th, 2012 at 9:01 pm

    http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/1/186/3927/9175859/15/boclopata.jpg?height=392&width=600
    :D Nu era mai util daca se gandea dinainte la ce trebuie facut?

  14. anditzusan said, on January 27th, 2012 at 8:23 am

    uite aici titlu: Românii se aruncă cu capul în nămeţi din grabă sau prostie (http://www.evz.ro/detalii/stiri/eterna-surpriza-a-iernii-romanesti-ninge-in-ianuarie-963530.html) deci ce ziceam?

  15. gabi said, on January 27th, 2012 at 9:21 am

    well, daca citesti articolul, nu da mai mult de 2 exemple: un om care e in trecere prin romania inspre moscova, si un om care trebuie sa se duca la o inmormantare. De ce ar fi aceste doua cazuri neaparat un exemplu de prostie, si aruncare in namet? si aia care au murit in masina – de unde stim noi ca erau prosti si ca nu se duceau la servici?

    tema articolului este legata de scuzele autoritatilor, si nu de oamenii care trebuie sa se duca undeva si nu au cum.

  16. anditzusan said, on January 27th, 2012 at 9:39 am

    @gabi, offf copilu’! :D

  17. gabi said, on January 27th, 2012 at 10:04 am

    @anditzu @petreanu: daca m-as intalni cu el, l-as intreba ce masuri a luat el pentru transportul lui insusi zilele astea, daca a luat cauciucuri de iarna noi cu 45 de milioane, si daca a stat in casa si in loc sa mearga la servici.

    “nu sunt singura nebuna” : nu e vorba de nebunie aici, e vorba ca preferam sa aruncam cu pietre in oamenii care, prosti sau neprosti, trebuie sa ajunga in pct A din pct B *in capitala* sau pe *DN1*, pe cand primarul si armata sunt mai ocupati sa bata protestatari decat sa se pregateasca sa dea zapada! sau sa stea la caldurica! Cum poti sa te iei de oameni cand oamenii nu au infrastructura nici macar in Bucuresti, si sa zici ca sunt prosti ca ies afara? chiar toti??

  18. anditzusan said, on January 27th, 2012 at 10:36 am

    1. nu trebuie sa iti iei cele mai scumpe cauciucuri. 45 de mil nu costa nici ale mele in germania!

    2. nu trebuie sa mergi peste tot cu masina! exista alternative. daca chiar nu ai si daca chiar trebuie sa pleci, iti iei masuri de precautie. nu ajungi sa mori inghetat in masina! nu am zis ca sunt prosti ca ies, ci ca ies NEPREGATITI!
    si da, e mai bine sa stai acasa, decat sa mori in zapada! ca de ajuns la serviciu oricum nu mai ajungi daca esti prins in blocaj. dar de ce sa gandim prea mult?

    3. despre bucuresti vorbesti fara sa stii. se circula chiar bine. s-a dezapezit peste tot, de la inceput.

    si ca sa fie clar: autoritatile au anuntat de zile bune ca vine viscol si ca e bine sa nu se mearga cu masina, ca sa se evite problemele. cati au ascultat?

    ps. si asta e ultimul raspuns. mi se pare ca nu are rost sa continuam asa.

  19. Elena said, on January 27th, 2012 at 3:20 pm

    da, iarna asta, n-a venit, n-a venit, dar si cand a venit… tin-te bine!
    sper sa ajunga si pe la noi, poate reusim sa facem un om de zapada
    apropo de autoritati, vedeam niste comentarii la faptul ca scolile nu au fost inchise macar o zi, iar bietii copii de la tara fac distante f mari prin zapada ca sa ajunga la scoala.

  20. anditzusan said, on January 27th, 2012 at 3:56 pm

    @ele, nu am citit despre asta, dar te cred. uite aici poti sa dai vina pe autoritati: ca nu se inchid scolile/gradinitele in astfel de cazuri. dar cred ca trebuie sa fii si un nenorocit de om sa te apuci sa pui absente copiilor in cazuri de genul asta.
    ps. nu stiu daca scolile individual pot dispune sa se inchida, in cazuri d-astea. ar fi poate mai eficient, caci sunt locuri unde se poate inca ajunge.

  21. Alina said, on January 27th, 2012 at 10:17 pm

    Nu esti singura :)
    http://www.criserb.com/blog/suntem-niste-lenesi-si-ne-meritam-soarta.html

  22. anditzusan said, on January 30th, 2012 at 8:28 am

    @alina, scuze ca raspund asa tarziu, dar in weekend nu mai intru pe blog. ce pot sa zic? DA!

  23. Alina said, on January 30th, 2012 at 9:33 am

    @Anditzu Excelenta decizie :) Weekendul este pentru petrecut printre oameni nu prin online.

  24. anditzusan said, on January 30th, 2012 at 10:23 am

    @alina, exact! mai are nevoie omul si de viata reala!
    cateodata inteleg de ce ai renuntat la blog. e probabil mai sanatos :)

  25. gabi said, on January 30th, 2012 at 2:31 pm

    vad ca threadul continua, dar numai cu linkuri pentru parerile pro, nu si cele contra :)

    daca aveti chef sa auziti o parere diferita de a voastra, sa va uitati la inregistrarea emisiunii Sinteza zilei de pe Antena3, de duminica, mai ales intre minutele 20:24 la 30:30.

    azi linkul este asta: http://inregistrari.antena3.ro/view-Sinteza_Zilei_cu_Mihai_Gadea-12.html

  26. Elena said, on January 30th, 2012 at 7:11 pm

    Gabi vad ca nu se ia nimeni de presa, la radio trebuia sa fie data stirea in primul rand: alo, radio kiss, e blocaj pe A1! si nenea de la radio dadea pe post imediat… nu?

  27. Elena said, on January 30th, 2012 at 7:18 pm

    de boc cica e penibil, dar cu ce sunt ei mai buni ca s-au adunat la sezatoare si barfesc, ce exemplu minunat. asta ma face sa cred ca nu e nimic altceva decat propaganda politica, s-au scos! altfel spus

  28. Alina said, on January 31st, 2012 at 9:33 am

    Cine credeti ca e stuck acasa cu copilul din cauza zapezii? Si asa ramasesem cu putine zile de concediu…

  29. Gabi said, on January 31st, 2012 at 9:44 am

    ouch. Pai hai sa il sunam pe Boc, sa deszapezeasca pana la voi cu super-lopata!

  30. anditzusan said, on January 31st, 2012 at 11:37 am

    @gabi, nu am incredere in ce zice gadea. e poateo chestie personala, dar nu mise pare credibil. poate gresesc aici, i don’t know, dar mi se pare ca tipul e o marioneta.
    in rest, despre situatie stii ce cred :)

    @elena, penibil esti cand iesi doar in tricou si jantilica cu masina pe drum, fara sa te intereseze ce si cum si apoi sa plangi ca nu te salveaza nimeni. dar ma repet deja.

    @alina, nu imi spune, nici voi nu va asteptati sa ninga iarna :D sa suni la tv la voi sa te plangi ca sunt niste nenorociti francezii astia :D

  31. Xelomon said, on January 31st, 2012 at 11:57 am

    nu putem sa ne legam si aici de comunism? nu de alta, dar ieri imi spunea tata ca, pe vremea lui Ceasca, nu ar fi stat A1 blocata atatea zile [chit ca erau mult mai putine masini]. Ori io imi amintesc niste ierni strasnice in care nu venea nimeni sa deszapezeasca nimic si era sa ramanem intrre nameti – faceam fiecare Crtaciun la tara, de cand m-am nascut. Deh, memorie selectiva.
    Oamenii asteapta ca statul sa faca ceva si nu-si accepta si partea lor de responsabilitate.
    Apropo, in tarile mai civilizate in care se inchid drumurile nu se accepta ca uneori angajatii NU POT ajunge la munca? Nu mai circula trenul, s-a inchis strada etc.
    In USA, in statele mai inzapezite, mi s-a spus ca sefii accepta zile din acestea. E drept, acele state nu sunt tocmai motorul economiei.
    Deci e nevoie de intelegere si de la sefi, care tot oameni sunt

  32. Elena said, on January 31st, 2012 at 12:37 pm

    @Xelomon nu neaparat ca statul sa faca ceva, dar intotdeauna e vinovat sau tre sa actioneze altcineva decat propria persoana. si mie mi se intampla… voua nu?

  33. Xelomon said, on January 31st, 2012 at 1:35 pm

    Si da si nu. Au fost vremuri cand ma simteam vinovata pentru tot, si vremuri cand am dat vina pe toti. Ambele au venit din crestere si din mentalitate. Sa nu gresesti – teama de esec. Mai bine nu te apuci, daca nu esti cel mai bun etc. Cand iesi in fata, iti iei oua in cap daca nu iese bine. Asa ca mai bine stai in banca ta (ce-i aia initiativa?).
    Tarziu am vazut ca, daca nu iesi deloc in fata, nu ai cum sa “cresti”.
    La mine, responsabilitatea am descoperit-o cel mai bine cu copilul. Acum am copilul meu si descopar ca EU sunt responsabila si tre’ sa-mi asum asta mai mult decat mi-am asumat orice vreodata. Si am inceput sa-mi asum responsabilitati si in alte chestii.

  34. anditzusan said, on January 31st, 2012 at 3:59 pm

    @xelomon, mitzud a avut la un momentat dat o replica foarte faina, a zis ca ne “pussyficam”. mi se pare foarte adevarat.
    tin si eu minte cateva ierni cu adevarat grele, nu asa ca da O DATA zapada ca acum.
    si dupa cum zici, sefii sunt tot oameni si nu cred ca pateste cineva ceva in cazuri din astea. si daca totusi pateste, inseamna ca seful e de rahat si oricum nu se merita :D dar nu cred ca se ajunge la asa ceva, sau cel putin nu am auzit vreodata.

    ps. frumos raspunsul cu copilul si responsabilitatea :)

    @elena, ba da, si eu ma lamentez, dar incerc sa nu :D dar trebuie sa discercem intre ce poate face statul si ce pot si trebuie sa fac eu. si cred ca nitica pregatire cand stii ca vine vremea rea tine mai mult de mine.

  35. Xelomon said, on January 31st, 2012 at 10:28 pm

    Anditzusan, foarte tare replica :)) are dreptate! Imi zicea un prieten ca n-a mai fost asa frig si zapada de cand era el mic, pai unde era in 2008? Pai atunci n-a iesit din casa.

    La mine asa a fost cu responsabilitatea. Pacat ca n-am descoperit-o inainte, simt ca sunt in urma la niste chestii esentiale.

  36. Alina said, on February 1st, 2012 at 8:05 am

    @Xelomon Deviez putin, dar daca tot ai adus aminte.
    Chiar acum vreo 2 zile vb cu sotul si ziceam ca oamenii ar trebui sa faca copii mai drevreme, nu pe la 35-40, pentru ca asa invata cu adevarat ce e aia responsabilitate . Si atunci nu o sa i se para greu sa faca mai mult si pe alte planuri, gen profesional, hobby etc.
    Sunt foarte putini oameni care sunt responsabili din fire sau din educatie. Si cum zice si mitzud, ne pussyficam rau de tot si mi se pare ca educatia copiilor din ziua de azi este si mai extra pussyficare. Nu sunt pro militarie dar nici filozofia de acum ca ei nu se pot dezvolta decat daca ii lasi sa faca orice… Are un prieten o vb, avand in dotare 2 baieti: ce i-as da la armata vreo 2 ani sa vada ce inseamna munca si responsabilitate :D

  37. Elena said, on February 5th, 2012 at 1:20 pm

    ninge si aici :) http://www.bbc.co.uk/news/uk-16892848

  38. anditzusan said, on February 6th, 2012 at 9:03 am

    @ele, robin hood airport :)))))))))))))))))))))))))))))))

  39. Elena said, on February 6th, 2012 at 3:47 pm

    @Anditzu nu stiu despre ce vorbesti :)))))))))))))))))))))))))))))))

  40. anditzusan said, on February 6th, 2012 at 7:09 pm

    Robin Hood Airport closed after the runway needed to be cleared on Sunday, however reopened 16:00 GMT.

    e undeva in articol :D

  41. Elena said, on February 6th, 2012 at 8:05 pm

    ma uitasem doar la poze si la filmulet :D

Leave a Reply